Nikon Imaging | Suomi | Eurooppa

18-10-2018

Nikonin lähettiläs David Yarrow valokuvaa eläimiä ja ihmisiä, jotka ovat Keniassa kotonaan

Uudet kuvasarjat asettavat rinnakkain kaksi hyvin erilaista puolta tästä kiehtovasta Afrikan valtiosta

Amsterdam, Alankomaat, 18. lokakuuta 2018 – Nikonin Euroopan-lähettilään, taidevalokuvaaja David Yarrowin uusi valokuvausprojekti vangitsee Kenian kaksi erilaista puolta – Amboselin valtavat norsut suurine syöksyhampaineen ja maan vilkkaan pääkaupungin Nairobin jengikulttuurin.

Nikon D850 -kameralla ja valikoimalla kiinteäpolttovälisiä NIKKOR-objektiiveja David ryhtyi toteuttamaan näiden Itä-Afrikan elävien elementtien rinnakkainasettelua kuvaten Amboselin kansallispuiston norsuja ja tarkkaan lavastettuja otoksia paikallisista gangstereista Dandorassa Nairobissa, jossa sijaitsee yksi maailman suurimmista kaatopaikoista.

The Walk of Life / Elämän kulku – Nikon D850 | 1/1600 s | f/5 | 400 mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VRII

Colossus / Kolossi – Nikon D850 | 1/1250 s | f/8 | 200 mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II

Syöksyhampaiset jättiläiset – Amboselin kansallispuisto

Amboselin kansallispuiston laaja savanni tarjoaa kodin moninaisille villieläimille, joista huomattavimpia ovat vapaana vaeltavat savanninorsulaumat. Kansallispuistossa elää maailman suurimpiin kuuluvia norsuja, joiden syöksyhampaat ovat niin pitkät, että ne yltävät maahan asti. Näillä jättimäisillä nisäkkäillä on alueella ”etuajo-oikeus”, ja ihmiset suojelevat niitä ja antavat niiden olla rauhassa. David oli käynyt puistossa useita kertoja ennen tätä projektia, ja hän halusi nyt vangita näiden Kenian erityislaatuisten olentojen majesteettisuuden maan tasolta käsin, lähempää kuin kukaan valokuvaaja aikaisemmin.

David Yarrow toteaa: ”Amboseli on suosikkipaikani maailmassa näiden uskomattomien eläinten valokuvaamiseen. Se on raaka ja alkuvoimainen amfiteatteri, yli kahdentuhannen norsun koti ja täydellinen paikka näiden syöksyhampaisten jättiläisten kuvaamiseen niiden luonnollisessa elinympäristössä. Nähtyäsi tämän kokoisen norsun tiedät, ettet ikinä tule näkemään mitään sen kaltaista urasi aikana. Olen ja tulen aina olemaan vaikuttunut niiden voimasta, koosta ja siitä inhimillisen kaltaisesta älykkyydestä, joka niin selvästi näkyy niiden silmissä.”

Osana tätä projektia David seurasi Timiä, yhtä puiston suurimmista norsuista. Koska David oli kuvannut tämän kokoisia norsuja aikaisemminkin, hän käytti Nikon D850 -kameraa sekä AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR- ja AF-S NIKKOR 200mm f2G ED VR II -objektiiveja voidakseen kuvata näitä olentoja lähietäisyydeltä, kun taas AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED -objektiivi takasi terävyyden reunasta reunaan maisemakuvassa, jossa norsulauma kävelee etäällä. 

Katuelämää Nairobin Dandorassa

Matkansa toista osaa varten David matkusti Dandoraan, Nairobin itäiseen lähiöön, joka on kenties parhaiten tunnettu yli 3 000 eekkerin alueelle ulottuvasta valtavasta kaatopaikastaan. Siellä David sai erilaisen kuvauskohteen – ei yhtään vähemmän villin kuin Amboselin kansallispuistossa: sykkivän, urbaanin kaupungin, jossa jengikulttuuri ja ympäristön ongelmat näyttäytyvät rinta rinnan.

David toteaa: ”Nairobin lähiö Dandora oli aivan eri maailma kuin Amboseli, mutta yhtä haastava ja kiehtova valokuvattava. Kaatopaikka oli aivan eri kokoluokkaa kuin mikään aiemmin näkemäni ja täynnä kemiallisia jätteitä. Jengikulttuuri on edelleen voimissaan alueella, joten valokuvaaminen voi olla vaarallista. Minun piti edetä varovasti.”

Kuten Amboselissakin, David halusi valokuvata maisemia, jotka ovat kaukana länsimaisesta maailmasta. Hän oli ollut etukäteen yhteydessä paikallisen jengin jäseniin, jotka lupautuivat kuvattaviksi, ja hän asetteli heidät ristiriitaan ympäristönsä kanssa. Kaikki olivat pukeutuneet mustiin pukuihin, mikä oli jyrkässä kontrastissa taustana olevaa kaatopaikkaa vasten. 

The Debt Collector / Velan perijä – Nikon D850 | 1/200 s | f/3.5 | 35 mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Dandora – Nikon D850 | 1/2000 s | f/10 | 105mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED


Asettamalla rinnakkain lavastetut muotokuvat ja kaikkein luonnollisimmat aiheet David osoittaa kuvillaan, miten erilaisia tekniikoita on mahdollista käyttää yhtenäisten, voimakkaiden kuvasarjojen aikaansaamiseen: “Villieläimiä valokuvatessasi sinun on oltava juuri oikeassa paikassa saadaksesi napattua vaikuttavan ja tunteita nostattavan kuvan, mutta et kuitenkaan pysty kontrolloimaan tilannetta. Jos eläin ei halua olla kuvattavana, et voi tehdä asialle mitään. Lavastetussa valokuvauksessa voit seurata lineaarista prosessia aina suunnitelmista toteutukseen. Taitosi valokuvaajana joutuvat todelliseen testiin, kun yrität vangita juuri sen täydellisen hetken, jota olit suunnitellut. Molemmat tavat ovat valtavan tärkeitä minulle, kuten myös näiden kahden täysin erilaisen alueen kuvaaminen yhdistäen ihmiset ja villieläimet, joiden koti Kenia on.

Matkallaan David käytti Nikon D850 -kameraa ja seuraavia objektiiveja: AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED, AF-S NIKKOR 35mm f/1.4GAF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II ja AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR.

Lue koko artikkeli täältä

Nikonin Euroopan lähettiläsohjelma

Nikonin Euroopan lähettiläsohjelman lähettiläät ovat taitavia ja vaikutusvaltaisia taiteilijoita, jotka käyttävät alan uusinta teknologiaa ja sosiaalisten suuntauksien tuntemustaan kuvatakseen nykyaikaa. Nikon haastoi Davidin toteuttamaan unelmaprojektinsa valokuvauksen parissa, koska hän on maailmanlaajuisesti tunnustettu taidevalokuvaaja.

Lisätietoja Davidin projektista löytyy hänen Erikoisprojekti-sivultaan.

Kuvausvälineet

Projektin aikana David käytti seuraavia välineitä:

• Nikon D850
• AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
• AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G    
• AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II    
• AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

Tietoja Davidista

David Yarrow syntyi Glasgow’ssa Skotlannissa vuonna 1966. Hän aloitti valokuvaamisen nuorena, ja jo 20-vuotiaana hän työskenteli The Timesin valokuvaajana jalkapallon maailmancupin finaalissa Mexico Cityssä. Tuona päivänä David otti kuuluisan kuvan Diego Maradonasta pitelemässä palkintopokaalia, minkä seurauksena häntä pyydettiin seuraavaksi kuvaamaan olympialaisia ja lukuisia muita urheilutapahtumia. Vasta vuosia myöhemmin hän löysi todellisen mukavuusalueensa luontokuvauksen parissa, ja hän on ansainnut kasvavan kannattajakunnan taidekeräilijöiden joukossa elävillä ja mukaansatempaavilla kuvillaan maapallon elämästä. Vuonna 2018 David on ottanut tukevasti paikkansa yhtenä maailman eniten myyvistä taidevalokuvaajista.

Kaikkien kuvien tekijänoikeudet kuuluvat David Yarrowille.