Ruotsalainen valokuvaaja Joel on kiinnostunut saamelaisista, jotka ovat asuttaneet nykyään Ruotsiin kuuluvia alueita yli 5 000 vuotta. Urheiluvalokuvaajana toiminut Joel haluaa yhteistyössä Nikonin kanssa esitellä saamelaisten arkielämää, torjua stereotypioita ja näyttää, miten saamelaisten perinteet kohtaavat nykyaikaiset elintavat.
Maxida Märak
Maxida Märak on Tukholmassa esiintyvä taiteilija.
”Nuorena minulta puuttui roolimalleja, jotka tuntisivat saamelaisten kokemat vaikeudet ja taistelun alkuperäiskansan oikeuksista. Siksi päätin itse ryhtyä roolimalliksi.”

Taiteilija Maxida Märak poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 18. maaliskuuta 2017 Tukholmassa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/640s | f/1,4 | 35 mm | ISO 50

Maxida Märak Tukholman Södra Teaternissa illan esitystään edeltävän soundcheckin aikana 9. joulukuuta 2016. Maxida Märak on saamelaisuudestaan ylpeä ja pyrkii vastustamaan syrjintää poliittisilla kannanotoilla. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/160s | f/2 | 35 mm | ISO 1 600

Maxida Märak kappaleiden välillä 9. joulukuuta 2016 Södra Teaternissa, Tukholmassa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/200s | f/1,4 | 35 mm | ISO 2 500

Maxida Märak katsoo saamelaissormuksen lävitse ennen lavalle nousemista Södra Teaternissa, Tukholmassa, 9. joulukuuta 2016. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G | 1/60s | f/1,4 | 50 mm | ISO 6 400

Maxida Märak esiintyy 9. joulukuuta 2016 Södra Teaternissa, Tukholmassa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/200s | f/1,8 | 35 mm | ISO 2 500

Maxida Märak ja kuulijat nostavat kädet ilmaan 9. joulukuuta 2016 Södra Teaternin ulkopuolella Tukholmassa. Maxidan, Systraskapin, Frida Hyvösen, Marit Bergmanin, Adam Tenstan ja muiden artistien keikka keskeytyi, kun palohälytys laukesi vahingossa ja artistit sekä yleisö evakuoitiin. Ulkona kylmässä artistit tarjosivat faneilleen improvisoidun esityksen. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/80s | f/1,4 | 35 mm | ISO 5 000
Ola Stinnerbom
Saamelainen taiteilija ja rummuntekijä Ola Stinnerbom
”Haluan luoda uudenlaisia saamelaisrumpuja ja näyttää, että ne ovat tärkeitä nykypäivänäkin. Haluan rohkaista saamelaisia lapsia ja nuoria rakentamaan omia rumpujaan ja soittamaan niitä, sillä se on tärkeä osa kulttuuriperintöämme.”

Saamelainen taiteilija ja rummuntekijä Ola Stinnerbom poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 16. helmikuuta 2017 Sunnessa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/2000s | f/1,4 | 35 mm | ISO 100

Taiteilija ja rummuntekijä Ola Stinnerbom poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 16. helmikuuta 2017 Sunnessa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/2000s | f/1,4 | 35 mm | ISO 50

Ola Stinnerbom soittaa perinnesoitinta 16. helmikuuta 2017 Sunnessa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/100s | f/2 | 35 mm | ISO 1 250
Merethe Kuhmunen
Merethe Kuhmunen opiskelee saamelaisten koulutuskeskuksen nahka- ja tekstiililinjalla.
”Tajusin 10-vuotiaana ensimmäistä kertaa, että pidän tytöistä. Kotiseuduillani ei koskaan puhuttu hlbt-asioista, joten en pitkään aikaan kertonut asiasta kenellekään. Kun aloin puhua siitä, maailma tuntui avautuvan. Saamenmaalla on mielestäni nykyäänkin paljon tehtävää hlbt-tilanteen kehittämiseksi. En aio antaa periksi. Mielestäni kaikilla täytyy olla oikeus olla oma itsensä.”

Opiskelija Merethe Kuhmunen poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 22. helmikuuta 2017 Jokimukassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/200s | f/1,4 | 35 mm | ISO 200

Merethe Kuhmunen ja hänen tyttöystävänsä Magdalena kävelevät käsi kädessä Uppsalassa 1. maaliskuuta 2017. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/2500s | f/2,5 | 35 mm | ISO 640

Merethe Kuhmunen ja tunnettu sorron vastainen juliste Uppsalassa 1. maaliskuuta 2017. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/160s | f/2 | 35 mm | ISO 2 500
Marika Renhuvud
Tanssija Marika Renhuvud vietti lapsuutensa Storsäternin vesiputouksen lähellä Ruotsin eteläisimmässä saamelaiskylässä Idressä.
”Muutin kymmenvuotiaana Faluniin ja aloitin tanssimisen. Olen jatkanut tanssimista ja asun nyt Tukholmassa, missä opiskelen tanssia balettiakatemiassa.”
”Tanssijan ura ei ollut minulle ilmeinen valinta. Porojen parissa työskentely on aina ollut intohimoni ja olen lapsesta saakka liikkunut porometsässä isäni kanssa. Poronhoito on minulle tärkeää, mutta valitsin tanssin, koska tanssiessani olen kaikkein onnellisin.”
”Tanssin avulla voin kertoa kulttuuristamme ja sen tarinoista. Tanssin kautta voin ilmaista itseäni: kipua, tunteita, ajatuksia ja kaikkea sitä, minkä haluan muuttaa yhteiskunnassamme.”

Tanssija Marika Renhuvud poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 28. kesäkuuta 2017 Storsäternissä, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/6400s | f/1,8 | 35 mm | ISO 100

Marika Renhuvud vasojen merkintäaikaan 26. kesäkuuta 2017 Ruotsin Grövelsjönissä, lähellä Idreä. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II | 1/2500s | f/4 | 125 mm | ISO 320

Marika Renhuvud antaa nuorelle poronvasalle oman merkkinsä vasojen merkinnässä 26. kesäkuuta 2017 Ruotsin Grövelsjönissä, lähellä Idreä. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR | 1/1250s | f/3,2 | 62 mm | ISO 800

Poroja ajetaan suureen aitaukseen 23. lokakuuta 2016 Idressä, Ruotsissa. Puolipaimentolainen poronhoito on saamelaisten tunnetuimpia elinkeinoja. Nykyään poronhoito koskettaa noin 10 %:a saamelaisista. Poroista saadaan ravintoa ja taljoja. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II | 1/6s | f/10 | 140 mm | ISO 100

Marika Renhuvud auttaa teurastamossa 24. lokakuuta 2016 Idressä, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/640s | f/2,8 | 35 mm | ISO 2 000
Matti Berg
Matti Berg on Girjásin saamelaiskylän puheenjohtaja. Girjásin lapinkylä sai Jällivaaran käräjäoikeuden päätöksellä helmikuussa 2016 yksinoikeuden metsästykseen ja kalastukseen omalla alueellaan. Saamelaisille palautettiin oikeudet, jotka Ruotsin valtiopäivät otti pois vuonna 1993.
”Näillä mailla on minulle valtavan suuri merkitys. Ne ovat osa minua, kansaani ja identiteettiäni. Maat ovat kaikkein tärkein asia.”

Girjásin saamelaiskylän puheenjohtaja Matti Berg poseeraa perinteisessä gákti-puvussa takanaan vuori, jonka rinteillä hän vietti lapsuutensa. Kuva otettiin Kiirunan lähellä Ruotsissa 21. helmikuuta 2017. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/1250s | f/1,4 | 35 mm | ISO 50

Auto tiellä, joka johtaa Matti Bergin luokse, Ruotsissa lähellä Kiirunaa 20. helmikuuta 2017. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/100s | f/2,5 | 35 mm | ISO 800

Matti Berg kotonaan 20. helmikuuta 2017 Ruotsissa lähellä Kiirunaa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/40s | f/1,8 | 35 mm | ISO 800

Matti Berg ja hänen koiransa moottorikelkan kyydissä 21. helmikuuta 2017 Ruotsissa lähellä Kiirunaa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/1250s | f/2 | 35 mm | ISO 200
Katarina Kielatis
Katarina Kielatis opiskelee saamelaisten koulutuskeskuksen nahka- ja tekstiililinjalla.
"En pidä sanasta lappalainen, jota Ruotsin hallitus meistä käyttää. Se on alentava ja syrjivä termi. Käytän sanaa saamelainen, jota saamelaiset itse ovat käyttäneet kautta aikojen.”

Opiskelija Katarina Kielatis poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 22. helmikuuta 2017 Jokimukassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/160s | f/1,4 | 35 mm | ISO 100

Katarina Kielatis leikkaa nahkaa saamelaisten koulutuskeskuksessa 22. helmikuuta 2017 Jokimukassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G | 1/1250s | f/1,4 | 50 mm | ISO 800

Katarina Kielatis saamelaisten koulutuskeskuksessa 22. helmikuuta 2017 Jokimukassa, Ruotsissa. Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/1600s | f/1,4 | 35 mm | ISO 800
Bo Sunna
Bo Sunna perheineen on 1980-luvulta lähtien taistellut paikallista ja valtakunnallista hallintoa vastaan saadakseen takaisin poronhoito-oikeutensa, joka on tärkeä osa saamelaisidentiteettiä ja alkuperäiskansan oikeuksia.
Tällä hetkellä hänen perheensä ja heidän poronsa eivät kuuluu oikeusjärjestelmän piiriin eivätkä saa samaa suojelua kuin muut saamelaiset. Bo Sunnan lapset ja lapsenlapset eivät voi omistaa poroja, vaikka he ovat saamelaisia ja suvulla on pitkät perinteet poronhoidosta.

Bo Sunna poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 28. maaliskuuta 2017 Kieksäisvaarassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/1000s | f/1,4 | 35 mm | ISO 50

Yksi Bo Sunnan poroista 28. maaliskuuta 2017 Kieksäisvaarassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR | 1/2000s | f/2,8 | 30 mm | ISO 100

Britt-Inger ja Bo Sunna 28. maaliskuuta 2017 kotonaan Kieksäisvaarassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/250s | f/2 | 35 mm | ISO 400

Bo Sunna antaa poroille heinää 28. maaliskuuta 2017 Kieksäisvaarassa, Ruotsissa. Tavallisesti porot syövät jäkälää, mutta talvella Sunnan perheen porot eivät itse löydä tarpeeksi ruokaa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/8000s | f/1,8 | 35 mm | ISO 100

Bo Sunna, hänen vaimonsa Britt-Inger, poikansa Nils-Erik ja lapsenlapsensa istuvat nuotion ääressä 28. maaliskuuta 2017 Kieksäisvaarassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/1600s | f/2 | 35 mm | ISO 50

Bo Sunna ja hänen lapsenlapsensa kävelevät Suomen ja Ruotsin rajalla kulkevan jäätyneen joen päällä 28. maaliskuuta 2017 Kieksäisvaarassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/6400s | f/2 | 35 mm | ISO 50

Bo Sunna kävelee 30 kilometrin pituisen aidan viertä 28. maaliskuuta 2017 Kieksiäisvaarassa, Ruotsissa. Aita pystytettiin vuosina 1983–1985 keskelle Muonion laaksoa, jossa Sunnan perhe asuu. Aidan takia perheen porot eivät enää pääse laidunmaille, joille ne ovat perinteisesti siirtyneet joka kevät. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/1000s | f/1,4 | 35 mm | ISO 100
Anders Sunna
Anders Sunna, taiteilija
”Suuri osa taiteestani perustuu perheeni kokemuksiin ja koettelemuksiin, esimerkiksi vuonna 1986 tapahtuneisiin pakkosiirtoihin.”

Taiteilija Anders Sunna poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 24. helmikuuta 2017 Jokimukassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/1600s | f/1,4 | 35 mm | ISO 50

Lehtileikkeitä ja kuvia Anders Sunnan työhuoneessa 24. helmikuuta 2017 Jokimukassa, Ruotsissa. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/250s | f/2 | 35 mm | ISO 400
Mattias Jonsson
”Minulla oli mahtava lapsuus saamelaisen kulttuurin ja elämäntavan ansiosta. Haluan kasvattaa lapseni samalla lailla ja opettaa heille mahdollisimman paljon.”

Mattias Jonsson poseeraa perinteisessä gákti-puvussa 28. kesäkuuta 2017 Ruotsin Grövelsjönissä, lähellä Idreä. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/8000s | f/1,8 | 35 mm | ISO 50

Poroja lassotaan vasojen merkintää varten 26. kesäkuuta 2017 Ruotsin Grövelsjönissä, lähellä Idreä. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II | 1/3200s | f/4 | 180 mm | ISO 200

Mattias Jonsson, hänen kumppaninsa Tuva Lundberg, tyttärensä Eijra ja Lin sekä isänsä Benny vasojen merkintäaikaan teltassa 26. kesäkuuta 2017 Ruotsin Grövelsjönissä, lähellä Idreä. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/100s | f/1,6 | 35 mm | ISO 3 200

Benny Jonsson ja hänen poikansa Mattias Jonsson yrittävät pidellä perheen poroa paikoillaan aitauksessa 23. lokakuuta 2016 Idressä, Ruotsissa. Tässä vaiheessa laidunkautta perheen täytyy päättää, mitkä porot siirretään etelämmäksi talvea varten ja mitkä viedään teurastamoon. | Nikon D5 + AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G | 1/500s | f/1,6 | 35 mm | ISO 4 000