12/11/2014

Tilanneyhteyden huomioon ottavat kamerat, kaikkia aisteja hyödyntävät kuvat ja jatkuva visualisointi – Nikon ja The Future Laboratory paljastavat valokuvauksen tulevaisuuden

Amsterdam, 12. marraskuuta 2014 Kamerat, jotka osaavat tunnistaa valokuvaajan tunteita; laitteet, joilla voi kuvata jatkuvasti ja välittömästi ilman käsiä, sekä kuvat, jotka voi kokea monilla aisteilla – nämä kaikki ovat tulevaisuuden suuntauksia, jotka käyvät ilmi Nikonin tilaamasta raportista ”Valokuvauksen tulevaisuus”.

The Future Laboratoryn laatimassa raportissa selvitetään, miten ihmiset ottavat, jakavat ja käyttävät kuvia tulevina vuosikymmeninä. The Future Laboratory haastatteli raporttia varten monia asiantuntijoita, kuten akateemikkoja, tiedemiehiä, kirjailijoita ja ajattelijoita sekä johtohenkilöitä Nikonin globaalin strategian ja kehityksen osastoilta.

Raportti on ladattavissa Nikonin verkkosivustosta.

Tärkeimpiä suuntauksia:

Uuden sukupolven tunnistintekniikan ansiosta tulevaisuuden kamerat voivat tunnistaa kuvaushetken tunnelman – valaistuksen, äänet, lämpötilan jne. – ja sovittaa sen yhteen sen sisäisen tunteen kanssa, jota kuvalla yritetään välittää. Tällaiset ”tilannekamerat” mukautuvat kuvattavaan tilanteeseen säätämällä värejä, sävyjä, valotusta ja kontrastia niin, että valokuvaajan tavoittelema kuvan tunnelma välittyy entistä paremmin.

Kaikkia aisteja hyödyntävät kuvat

Kuvat ovat tulevaisuudessa enemmän kuin vain jotakin, mitä katsellaan. Tulevaisuudessa kuvia voi kokea monilla aisteilla. Kuvan katsoja kuulee, miltä kuvan aihe kuulostaa ja pystyy tuntemaan kohteiden materiaaleja ja koostumuksia. Laitteesta tulee tuoksua, joka välittää omalta osaltaan kuvan viestiä. Katsoja voi jopa saada vinkkejä ruuista ja juomista, joiden avulla hän voisi täysin eläytyä kuvasta välittyvään hetkeen ja tunnelmaan.

Jatkuva visualisointi

Kaiken näköpiirissä olevan jatkuva taltioiminen on tärkeää tulevaisuuden valokuvaajalle. Jo nyt on kasvavat markkinat helppokäyttöisille ja joustaville kamerasovelluksille, joilla valokuvaaja voi jatkuvasti tallentaa omaa näkökulmaansa. Tulevaisuudessa markkinoille tulee paljon pieniä, kevyitä laitteita, jotka kuvaavat jatkuvasti, jottei kukaan menettäisi hetkeäkään, ja laitteita, jotka mahdollistavat valokuvien ottamisen hetkessä ilman käsiä.

Visuaalinen hyvinvointi

Kun arjen tahti kiihtyy, tietoisuutta, rauhallisuutta ja jopa turvallista olotilaa edistävien todellisuuspakoisten visuaalisten virikkeiden markkinat kasvavat seuraavan vuosikymmenen aikana. Ihmiset käyttävät kuvia mietiskelyyn, rentoutumiseen ja voimien keräämiseen tulevia kiireitä varten. Terveydenhoitoalalla tällaista immersiivistä tekniikkaa voidaan käyttää välineenä potilaiden kivun lievittämiseen. Kuviin liittyvät terveyshyödyt ovat tulevaisuudessa arkipäivää kotona ja työpaikoilla.

Tad Nakayama, Nikonin Corporate Vice President, kommentoi Valokuvauksen tulevaisuus -raporttia seuraavasti: ”Valokuvaus on muuttunut dramaattisesti sen jälkeen, kun Nikon perustettiin lähes 100 vuotta sitten. The Future Laboratoryn ennusteista käy selkeästi ilmi, että ihmiset haluavat jatkossakin uutta ja yllättävää visuaalista sisältöä ja tekniikkaa. Mutta olipa edessä mitä tahansa sosiaalisia, kulttuurisia ja teknologisia muutoksia, uskon, että Nikonin arvojen painopiste pysyy valokuvauksen ytimessä ja siinä, että autamme ihmisiä taltioimaan valokuvaan juuri heille tärkeän hetken ja tunteen.”

Chris Sanderson, The Future Laboratoryn CEO, kommentoi: ”The Future Laboratoryn liiketoimintaan kuuluu tulevaisuuden toteuttaminen. Tämän raportin laatiminen oli kiehtovaa, koska suuntaukset osoittavat, kuinka jännittävää valokuvaus on tulevaisuudessa ja kuinka dynaamiset tulevaisuuden näkymät ovat niin kamerayrityksille kuin valokuvaajillekin. Suuntauksilla on varmasti innostava, haastava ja uudistava vaikutus tapaan, jolla valokuvaukseen suhtaudutaan alana.”

The Future Laboratory on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista konsulttitoimistoista tulevaisuuden trendien tutkimuksen alalla. Se yhdistää suuntausten ennustamisen, kuluttajien ymmärtämisen ja brändien uudistamisen. Se tutkii pieniä markkinailmiöitä, kaikkea erilaista ja poikkeavaa ennustaakseen, mitä on tulossa ja mitä kuluttajat seuraavaksi haluavat. Se kattaa viisitoista elämäntapaan liittyvää alaa, joihin sisältyvät vähittäiskauppa, muoti, luksustuotteet, kauneus, teknologia ja vieraanvaraisuus. Yritys on vuodesta 2001 lähtien ottanut käyttöön erilaisia välineitä, tekniikoita ja strategisia prosesseja, joita monenlaiset asiakkaat ovat käyttäneet pyrkiessään ennakoimaan ja ymmärtämään kuluttajakäyttäytymisen muutoksia. Näin ne voivat suunnitella oman liiketoimintansa suuntaa tulevaisuudessa.

LS:N Global on The Future Laboratoryn verkossa toimiva trendiverkko, jossa käyttäjät saavat tietoa kaikista kuluttajakäyttäytymiseen liittyvistä uusista, seuraavaksi tulevista ja innovatiivisista asioista. Sinne kootaan uutisia, näkemyksiä, esimerkkitapauksia, trendejä ja haastatteluja, ja sen kautta voi osallistua jäsentapahtumiin ja verkkofoorumeihin sekä saada puolivuosittaisia trenditiedotteita.

www.thefuturelaboratory.com
www.lsnglobal.com