Nikon Imaging | Suomi | Eurooppa

Parhaat vinkit upeiden auringonlaskujen kuvaamiseen

Auringonlaskut ovat yksi suosituimmista kuvauskohteista. Vielä senkin jälkeen, kun aurinko on laskenut horisontin taakse, iltarusko valaisee taivaan vielä noin 20 minuutin ajan ja tuottaa kauniita kuvia. Kokeile käytännön vinkkejämme taianomaisten hetkien tallentamiseen.

©Neil Freeman | Nikon School

• Kätevä tapa ennustaa hyvää auringonlaskua on katsella pilviä. Korkeat kumpupilvet, joiden välissä on paljon tilaa, ovat ihanteellisia, sillä jokainen pilvi nappaa hieman valoa ja väriä ja luo visuaalisesti miellyttävän maiseman. Kerrospilvet eivät ole hyvä merkki! Toinen merkki kelvollisesta auringonlaskusta saattaa olla sateinen päivä, sillä jos sadepilvet väistyvät auringonlaskun aikaan, saatat saada upean otoksen.

• Auringonlaskukuvien ottamisessa on reagoitava nopeasti – sinulla on noin 20 minuuttia aikaa toimia, ja minuutti minuutilta kuva saattaa muuttua merkittävästi, kun valo heijastuu eri lailla ja sen intensiteetti muuttuu. Avain onnistumiseen on valmistautuminen, sillä jos kulutat aikaasi jalustan kanssa puuhailuun, parhaat kuvat menevät todennäköisesti sivu suun.

• Ottaaksesi vaikuttavia, dramaattisia auringonlaskukuvia tarvitset yleensä muutakin kuin auringonlaskun – muotoja, varjoja, yksityiskohtia tai tekstuureja etualalle. Myös taivaalla olevat pilvet ja linnut voivat auttaa lisäämään kuvaan syvyyttä ja mielenkiintoa ja tuoda siihen eloisuutta.

• Koska käytät tyypillisesti yli sekunnin mittaista valotusaikaa (jos aurinko on jo painunut horisontin taa), koita välttää kameran tärähtämistä niin paljon kuin mahdollista – käytä siis jalustaa ja lankalaukaisinta tai kameran itselaukaisinta. Kun valo vähenee, tarvitset pidempiä suljinaikoja. Jatka kuvien tarkastelua näytöllä ja histogrammilla (katso alla) ja lisää tarvittaessa valotusaikaa seuraavaan kuvaan. Etualan siluettiyksityiskohtia varten voit lyhentää suljinaikaa, mutta älä ota mukaan liikaa siluettiyksityiskohtia, sillä ne voivat hallita kuvaa turhan paljon mustuudellaan.

• Kun aurinko vielä paistaa, aseta aukon esivalinta (kameran tila A) ja valitse automaattinen ISO-arvo, jos kuvaat käsivaralla – näin kameran tulisi tuottaa tasapainoinen valotus, kun valo vähenee taivaalla. Auringonlaskun aikaan valo muuttuu niin nopeasti, että jos käytät käsisäätöä (tila M), sinun on jatkuvasti säädettävä kameran asetuksia, jotta valotus säilyy hyvänä, mikä vähentää aikaa arvioida valoa ja kuvan sommittelua. Jos tarvitset pidemmän suljinajan, voit käyttää joko harmaasuodinta tai pienempää aukkoa, ts. f/11:tä tai f/16:ta. Matalan ISO-arvon (64 tai 100) ansiosta kuva on myös korkealaatuisempi ja voit valita pidemmän suljinajan.

Jos kuvaat aukon esivalinnalla iltahämärän tai sinisen hetken aikaan, kun aurinko on jo laskenut, sinun kannattaa käyttää kamerasi valotuksenkorjaustoimintoa, jonka avulla voit hienosäätää valotusta ja varmistaa, että se on oikea. Vaihtoehtoisesti voit hallita valotusta täysin vaihtamalla käsisäätöön (M-tila), jonka avulla voit säätää suljinaikaa ja aukon asetuksia enemmän.

Voit varmistaa tarkat kuvat vähäisessä valossa valitsemalla automaattitarkennuksen tai käsitarkennustilan. Automaattitarkennuksen avulla voit tarkentaa nopeammin, kun käytät keskitarkennuspistettä tilanteissa, joissa valon määrä on vähäinen. Jos koet, että tarkennus on edelleen haastavaa, vaihda objektiivin ja kameran rungon käsitarkennustilaan, aktivoi reaaliaikanäkymä ja suurenna sitten kuva nestekidenäytöllä käyttämällä joko kosketusnäyttöä tai plus-painiketta. Kierrä objektiivin käsitarkennusrengasta, kunnes kuvauskohteesta tulee erittäin tarkka. Kolmas vaihtoehto on esitarkentaa objektiivi kuvauskohteeseen, kun valoa on vielä jäljellä ja lukita tarkennus.

• Jos haluat lisätä hämärään otokseen esimerkiksi rakennusten valoja tai katuvaloja, ole huolellinen mittauksen kanssa – vähäinen valo voi aiheuttaa mittausasetuksen, jossa on pidempi valotusaika. Tällöin iso osa kuvan tummista alueista kirkastuu, mutta valaistut osat ylivalottuvat. Hallitse valotusta valotuksen korjauksella. Voi olla, että tarvitset parin aukon alivalotuksen, jos suurin osa kuvattavasta alueesta on tummaa. Pieni alivalottuminen auringonlaskukuvissa tuo lisäksi värit esiin paremmin.

• Varmista, että asetukset ovat oikein tarkistamalla kuva nestekidenäytössä, mutta katso myös sen histogrammi. Histogrammi on graafinen esitys kuvan sävyalueesta – eli välitön analyysi juuri ottamastasi kuvasta – ja auringonlaskukuvasta se kertoo heti, jos kuva on ylivalottunut ja valoalueet palaneet puhki. Etsi kirkkaiden valoalueiden leikkautumista, joka näkyy histogrammin oikealle puolelle keskittyneinä terävinä huippuina. Jos aurinko on kuvassa, on todennäköisempää että kirkkaat valoalueet leikkautuvat, mutta useimmissa tapauksessa se ei haittaa, kunhan suurin osa histogrammin käyrästä on kaavion keskiosan tienoilla.

• Suurin osa yllä olevista neuvoista pätee myös, jos kuvaat auringonlaskusta videota. Jos kuvaat suoraan laskevaan aurinkoon, varo etteivät linssiheijastukset polta yksityiskohtia puhki. Voit välttää tämän valitsemalla pienemmän aukon, joka päästää valoa vähemmän sisään ja tummentaa kuvaa, käyttämällä polarisaatiosuodatinta, joka estää ylimääräisen valon pääsyn, tai käyttämällä valoa hajottavaa suodinta, joka sirottaa valon. Voit myös kokeilla jättää auringon kuvasta pois kokonaan ja keskittyä sen valaisemaan maisemaan (tämä sopii myös valokuviin). Koita kuvata niin paljon molemman tyyppisiä maisemia kuin mahdollista, kun valoa on vielä jäljellä, jotta saat enemmän vaihtoehtoja muokkausvaiheessa.

Kuusi pikavinkkiä

1. Kuvaa aina RAW (NEF) -tiedostoiksi, jotta saat niin paljon tietoa kuvaan kuin mahdollista ja voit hyödyntää sitä jälkikäsittelyssä.

2. Valitse valkotasapainoasetukseksi päivänvalo tai varjo, jotta voit kuvata hämärän taivaan syvän sinisenä ja keinovalot lämpimän kellanoransseina – mutta jos kuvaat RAW-tilassa, voit korjata valkotasapainoa jälkeenpäin tietokoneella.

3. Yleinen nyrkkisääntö: Aurinkoa? Aukon esivalinta. Aurinko on jo laskenut? Käsivalotus.

4. Salaman käyttö auringon laskiessa voi vaikuttaa päivänselvältä, mutta saat luonnollisemman kuvan asettamalla keinovalo- tai lämminsävysuotimen salaman päälle.

5. Käytä puoliharmaasuodinta, jonka siirtymä on linjattu horisontin kanssa. Tällöin kontrasti kirkkaan auringonlaskun ja tummemman etualan välillä tasoittuu.

6. Ellet ole yökukkuja, kuvaa auringonlaskuja syksyllä ja talvella, jolloin lyhempien päivien ansiosta aurinko laskee jopa jo puoli neljän aikaan iltapäivällä sen mukaan, miten pohjoisessa olet (mitä pohjoisempaan menet, sitä aiemmin talviaurinko laskee).

Teemajuttu ja kuvat: Neil Freeman.