Nikon Imaging | Suomi | Eurooppa

Ammattilaisen vihje: NIKKOR-suosikkiobjektiivini

NIKKOR-suosikkiobjektiivini
Miksi käytän AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR -objektiivia

Teemajuttu ja kuvat: Vincent Versace.

 

"Meillä on taide, ettei totuus tuhoaisi meitä."

–  Friedrich Nietzsche

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1 s, f/11, ISO 500, aukon esivalinta, matriisimittaus. Objektiivilaajennus 48 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/10 s, f/4,8, ISO 200, aukon esivalinta, matriisimittaus. Objektiivilaajennus 62 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 0,25 s, f/32, ISO 100, aukon esivalinta, keskustapainotteinen mittaus. Objektiivilaajennus 78 mm

Upeaa kuvaa, kevyt kantaa

Jokaisella taitelijalla on instrumenttinsa. Instrumentin kautta taiteilija kanavoi luovuutensa, onpa kyseessä sitten muusikon fyysinen instrumentti, taidemaalaarin kangas ja sivellin tai tanssijan vartalo, jonka avulla hän ilmentää luovuuttaan.

Valokuvaajan instrumenttina ovat kamera ja objektiivi. Linssi on sivellin, kameran kennon on kangas, tiedosto on nuotit, ja lopullinen kuva on sinfonia.

Jos minun olisi valittava yksi asia, joka on eniten määrittänyt valokuvieni tunnistettavuutta, se olisi käyttämäni objektiivit. Minulla on enemmän objektiiveja kuin pienessä kameraliikkeessä. Minulta ei kysytä eniten sitä, miksi kuvasin jotakin jollakin tavalla, vaan sitä, mitä kameraa, objektiivia ja aukkoarvoa käytin. Vastaan seuraavasti: suosikkikamerani on Nikon D750 (joka korvasi Nikon D610:n, joka taas korvasi D600:n, joka korvasi D3X:n), ja suosikkiobjektiivini on AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR.

Tämä on vastaukseni, vaikka se ei oikeastaan tuo asiaan selvyyttä. Olennaisempaa olisi kysyä, miksi olen alkanut luottaa yhteen ja ainoaan objektiiviin. Jokaisella objektiivilla on ominaisuuksia, jotka tekevät siitä ainutlaatuisen. Suosin 28-300 mm:n objektiivia, koska se taittaa valoa eri tavalla kuin muut objektiivit. Se on oikea valinta vaatimuksiin, jotka asetan kuvalle siinä hetkessä. Kaikki kuvaa koskevat päätökset aina lopulliseen tulosteeseen asti on tehtävä sillä hetkellä, kun kuva vangitsee sinut ja painat laukaisinta.

Kun kuvaan studion ulkopuolella, otan mukaan neljä kameran runkoa ja yhdeksän objektiivia. Käytän useimmiten 28-300 mm:n objektiivia, sillä se mahdollistaa erittäin monipuolisen zoomauksen. Voin valita laajan kuvakulman – 28 mm vastaa ihmisnäön peruskatselukulmaa – tai käyttää 300 mm:n polttoväliä, jolloin voin erottaa ihon pienimmätkin yksityiskohdat niin kaukaa, ettei kuvattava edes tiedä olevansa kuvattuna. Tämä on etäisyys, jolla voi "tuntea", että joku katselee sinua.

Neljän kamerajärjestelmäpäivityksen aikana olen pitänyt yhtä objektiivia ensisijaisena objektiivina. Päädyin valintaan usean sattumuksen kautta. Ensin Nikon kehitti 24 megapikselin kennon 35 mm:n D3X-kamerarunkoon. 24 megapikseliä on tärkeä luku, sillä sen tarkkuus riittää luomaan erittäin laadukkaan taidevalokuvan kokoa 112 x 92 cm. Seuraavaksi kehitettiin 24 megapikselin kenno, joka tuottaa käytännössä kohinattomia kuvatiedostoja suurilla ISO-arvoilla. Olen tottunut kuvaamaan Auto ISO -asetus päällä ensin Nikon D600:lla, sitten D610:llä ja nyt D750:llä. Tuloksena on erinomaisia erittäin vähän kohinaa sisältäviä kuvia, jotka on otettu erittäin suurella ISO-arvolla. Erinomainen kuvanlaatu perustuu kennon jatkuvaan kehittämiseen, EXPEED 4 -kuvaprosessoriin sekä NIKKOR-objektiivien uskomattoman laadukkaaseen lasiin.

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/30 s, f/5,6, ISO 400, aukon esivalinta, matriisimittaus. Objektiivilaajennus 300 mm

Kuten aiemmin mainitsin, uskon vakaasti siihen ajatukseen, että objektiivi on sivellin ja kameran kenno on kangas. Siksi kuljetan mukanani niin monta erilaista objektiivia, kun lähden kuvaamaan. Tästä huolimatta käytän useimmiten 28-300 mm:n objektiivia. Kun tarvitsen yhden objektiivin ratkaisua, valintani on 28-300 mm. Se on sopiva valinta, kun en tiedä, käytänkö laajakulmaa vai telekuvausta - eli lähes aina, kun lähden kuvaamaan.

Valinta perustuu ennen kaikkea bokeh-efektiin, joka tarkoittaa tapaa, jolla objektiivi käsittelee tarkentuneiden ja tarkentumattomien kohtien rajan. Tämä on mielestäni tärkein peruste objektiivin valintaan. Kaikki objektiivit pystyvät tarkentamaan, mutta suurempi merkitys on sillä, miten objektiivi käsittelee tarkentuneiden ja tarkentumattomien kohtien välisen rajan. Valokuvassa tärkeintä ovat tarkentumattomat kohteet, mikä johtuu puhtaasti objektiivien fyysisistä ominaisuuksista. Minulle 28-300 mm:n objektiivissa merkitsee veitsenterävän tarkennuspisteen lisäksi ennen kaikkea mahtava bokeh-efekti. Kun bokeh-ominaisuus yhdistetään D4S-, D750- ja D610-mallien kennon entistä parempaan herkkyyteen heikossa valaistuksessa, tuloksena on henkeäsalpaavia kuvia. Näiden kameroiden kennojen ansiosta voin kuvata niin kirkkaassa kuin hämärässä sellaisilla aukolla ja suljinajalla, jotka pysäyttävät hetken. Tämän ansiosta en ole riippuvainen "valovoimaisesta" objektiivista (f/1,4, f/2,0 tai f/2,8), kun kuvaan huonossa valaistuksessa. Toki käytän tällaisia objektiiveja niiden bokeh-efektin vuoksi, mutta minun ei ole enää pakko käyttää niitä heikossa tai lähes olemattomassa valaistuksessa.

Olen käyttänyt 28-300 mm:n objektiivia pääobjektiivinani yhteensä kuudella Burman- ja Kuuban-kuvausmatkalla sekä kahdella Intian-matkalla. Viiden viime vuoden aikana olen ottanut enemmän kuvia 28-300 mm:n objektiivilla kuin muilla omistamillani objektiiveilla.

Olen vain niin hyvä kuvaaja kuin objektiivin eteen tulevat hetket. Lopullisten kuvieni laatu riippuu kokonaan käyttämistäni objektiivista ja kamerajärjestelmästä. Luomani kuvat ovat urani valuuttaa. Olen viiden viime vuoden aikana kuvannut eri valaistusoloissa eniten 28-300 mm:n objektiivilla. Kameran rungot vaihtuvat, mutta lasi on ikuista.

Teemajuttu ja kuvat: Vincent Versace.