Nikon Imaging | Suomi | Eurooppa

Parempien muotokuvien ottaminen

Perehdyt hyvän muotokuvan elementteihin.

Eihän se ei voi olla kovin vaikeaa? Ystäväsi, puolisosi tai lapsesi pyytää ottamaan hänestä kuvan. Sinulla on hieno digitaalikamera, joten otat kuvan sillä. Et kuitenkaan ole tyytyväinen tulokseen, muttet tiedä, miksi. Tarkennus ja valotus ovat oikein, joten mikä meni pieleen? Opit juuri, että hyvä muotokuva ei synny vain siitä, että se otetaan teknisesti oikein.

Ensin kannattaa miettiä taustaa. Se ei saa viedä huomiota kohteelta. Hyvä tausta voi olla yksivärinen seinä, tummanvihreä lehvästö tai muu yksinkertainen tausta (jossa ei ole vahvoja viivoja tai kuvioita). Mahdollisimman huono tausta on sellainen, jossa viiva, pylväs tai oksa näyttää kasvavan kohteen päästä.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR -objektiivi, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, suljinajan esivalinta, matriisimittaus, täytesalama.

Tässä valokuvassa tienviitta näyttää kasvavan kohteen päästä.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR -objektiivi, 1/250 s, f/4, ISO 100, suljinajan esivalinta, matriisimittaus, täytesalama.

Tämä valokuva on otettu vain noin metrin eri kohdasta. Tienviittoja ei enää näy, ja tuloksena on miellyttävämpi valokuva.

Taustan suunnittelu

Jos valokuvaat jonkun kirkasta taustaa vasten, tuloksena voi olla siluetti. Tämä johtuu siitä, että taustan kirkkaus voi saada kameran alivalottamaan kohteen, jolloin se näkyy tummana. Tämän estämiseksi voit nostaa Nikon DSLR:n yhdysrakenteisen salaman tai ottaa salamatoiminnon käyttöön COOLPIX- tai Nikon 1 -digitaalikamerassa. Kasvojen valaiseminen ei kuitenkaan poista taustan kirkkautta. 

Nikon DSLR- ja COOLPIX-kameroissa on valotuksen korjaus. Ylivalotus yhdellä tai kahdella aukkoarvolla tai suljinnopeudella kompensoi taustan kirkkauden. Jos tulos ei vieläkään tyydytä, kokeile toista taustaa, joka on mieluiten kohdetta tummempi.

Muista, että muotokuva kuvaa kohdetta. Älä kuvaa kaikkea kohdetta ympäröivää aluetta. Mene lähemmäs kohdetta siirtymällä fyysisesti lähemmäksi tai käyttämällä tele- tai zoomobjektiivia. Nosta kohde esiin valitsemastasi yksinkertaisesta taustasta. Ihmisten päät ovat pystysuunnassa, joten kuvaa ne pystysuunnassa. Vaakasuuntaiset muotokuvat voivat näyttää epämiellyttäviltä.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II -objektiivi, 1/250 s, f/2,8, ISO 100, aukon esivalinta, matriisimittaus, yhdysrakenteinen esiin ponnahtava täytesalama.

Tämän muotokuvan sommittelu on tylsä. Kohde istuu tiiliseinää vasten ja keskellä kuvaa, ja kohteen ympärillä on paljon ylimääräistä tilaa, joka ei sovi kuvaan.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II -objektiivi, 1/125 s, f/5, ISO 100, aukon esivalinta, matriisimittaus, yhdysrakenteinen esiin ponnahtava täytesalama.

Tässä kuvassa kohdetta on pyydetty nojaamaan seinään ja kääntymään kohti kameraa. Kuva on myös rajattu tiukasti pystysuunnassa, jotta kuva näyttää paremmalta. Tiiliseinätausta on tuonut sommitteluun dynaamisen elementin.

Mieti tyyliä

Ota seuraavaksi huomioon, miten kohde on pukeutunut. Yksiväriset vaatteet toimivat hyvin muotokuvissa, koska ne eivät häiritse. Kirkkaat kuviot vetävät räikeästi puoleensa ja vievät huomion pois kasvoista.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF -objektiivi, 1/30 s, f/3,5, ISO 200, aukon esivalinta, matriisimittaus, yhdysrakenteinen esiin ponnahtava salama.

Tässä kuvassa kohteella on kuviollinen paita ja hän istuu sekalaisia tavaroita täynnä olevan hyllyn vieressä (vasemmalla). Lisäksi pystysuuntaiset kaihtimet nojaavat kohteen vastakkaiseen olkapäähän.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF -objektiivi, 1/30 s, f/3,8, ISO 200, aukon esivalinta, matriisimittaus, SB-900-salama heijastettu katon kautta ja heijastimella  suunnattu valo kohteeseen.

Tässä kuvassa kohdetta on pyydetty siirtymään eri paikkaan, jotta pystykaihtimet tulevat taustaksi. Häntä on myös pyydetty vaihtamaan ylleen yksivärinen paita. Muut häiriötekijät on poistettu tiukemmalla rajauksella. Katosta heijastuva valo luo kuvaan pehmeän valaistuksen.

Imartelevat kuvakulmat

Lopuksi: älä kuvaa kohdetta suoraan edestä, ellet ota kasvokuvia poliisille. Pyydä kohdetta kääntämään vartaloa esimerkiksi 45 astetta sinusta poispäin ja kääntämään pää sinua kohti. Tuloksena on kivempi ja imartelevampi asento, joka myös saa ihmiset näyttämään hoikemmilta.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR -objektiivi, 1/60 s, f/4, ISO 400, aukon esivalinta, matriisimittaus, SB-900-salama, suora salama. 

Tässä valokuvassa on muutama ongelma. Ensinnäkin suoraan kohteeseen kohdistuva salama luo terävän varjon taustalle.

Toiseksi tausta on hieman sekava, sillä siinä näkyy sivuilla taulukehysten osia, ylhäällä katto ja kuvan alareunan lähellä sohva. Lisäksi kohtisuora asento ei ole imarteleva.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR -objektiivi, 1/60 s, f/4, ISO 400, aukon esivalinta, matriisimittaus, SB-900-salama, heijastettu salamavalo.

Olemme luoneet hienon kuvan nostamalla kohteen esiin lähennyksen avulla. Tausta ei enää häiritse. Salamavalon heijastaminen katosta tekee valosta pehmeän (ilman teräviä varjoja, jotka huonontavat kuvaa).

Lisäksi kohde ei seiso kohtisuorassa kameraan nähden, vaan häntä on pyydetty seisomaan hieman sivuttain pää käännettynä kameraa kohti ja käsivarret ristissä.

Teemajuttu ja kuvat: Gary Small.